

Det viktigste grepet som har blitt tatt i det overordnede trafikksystemet i Bjørvika var omlegging av trafikken som frigjorde nye områder for byutvikling, og for bedre miljø og luftkvalitet. Etter at operatunnelen åpnet i 2010 føres i dag rundt 80% av trafikken under bakken.

Mye har skjedd i Bjørvika siden dette bildet ble tatt i 2004. Bispelokket ble fjernet i 2013/2014.
Statens vegvesen hadde ansvaret for utbyggingen av hovedveinettet som bl.a. består av Dronning Eufemias gate og Kong Håkon 5s gate. Trelastgata, Operagata, Lohavngata og alle tverrforbindelser mellom kollektivgater og hovedveinett bygges av Bjørvika Infrastruktur.

Vegsystemet i Bjørvika. Bjørvika knyttes til resten av byen via en ny gate over Sørenga (Håkon den 5. gate) og en ny gate langs Langkaia ved Havnelageret. Trafikken går så videre innover i byen via den nye Dronning Eufemias gate og over sporområdet via Nylandsveien og den nye Nordenga bro til Schweigaardsgate

Operatunnelen er 1100 meter lang. Den består av senketunnelen i sjøen og betongtunneler med avkjøringsramper på hver landside. Operatunnelene binder sammen Festningstunnlen og Ekebergtunnelen til ett tunnelsystem. (Ill: SVRØ)
RIKSVEIER
Dronning Eufemias gate utgjør en samlende øst-vestgående hovednerve til og gjennom Bjørvikaområdet. Gaten er bærebjelken i kollektivsystemet, gir forbindelse mellom de andre delene av hovedveisystemet i området og gir adkomst til Oslo S.

Dronning Eufemias gate har over 60 forskjellige tresorter.

Dronning Eufemiasgate ble bygd på peler for å stabiliseres. Arbeidet var ferdig i 2015.
Kong Håkon den Vs gate åpnet i 2014 og går langs Middelalderparkens vannspeil. Den er hovedinnfartsveien til sentrum og indre by øst fra syd og øst via krysset på Sørenga. Sørenggata utformes som bygate nord for krysset med Kongebakken.

I juni 2013 var store deler av Håkon den 5.gate ferdig utbygd og beplantet.
Langkaigata er hovedinnfarten til sentrum og indre by fra vest via krysset ved Havnelageret. Den er lagt ut mot sjøfronten, fordi gatene i Kvadraturen har kollektivtrafikk som prioriteres og Kvadraturens gatebredder gir begrenset trafikk-kapasitet. Åpnet i 2013.

Langkaigata og Langkaia havnepromenade er ferdig utbygd og beplantet (VH/BU, mai 2013).
KOMMUNALE GATER
Bjørvika Infrastruktur har ansvar for byggingen av Trelastgata, Operagata, Lohavngata og alle tverrforbindelser mellom kollektivgater og hovedveinett. Disse gatene får sin endelige ferdigsstillelse i takt med eiendomsutviklingen.
Trelastgata vil i tillegg til å gi adkomst til byggefeltene nord for Dronning Eufemias gate og Bispegata, gi adkomst til Oslo S for avviksbusser til stasjonsområdet direkte mot plattform.

Trelastgata er ferdig utbygd og beplantet. Kirsebærtrærne blomstret i mai 2013.
Operagata vest for Akerselva vil sammen med Dronning Eufemias gate dele på trafikken til sentrum fra vest. Dette gjør at miljøkvaliteten og fremkommeligheten for kollektivtrafikken i Dronning Eufemias gate blir akseptabel.
Operagata øst utformes slik at de kun gir adkomst til byggefeltene fra hovedgatenettet og ikke kan benyttes av gjennomgangstrafikken. Dette sikrer at boliggatene kan få best mulig miljøforhold og oppholdskvaliteter for beboerne.

Operagata øst (illustrasjon: SLA)
Lohavngata ligger parallelt med Håkon den Vs gate og betjener de nye boligområdene i Bispevika og Lohavn. Det er forberedt for at trikk og buss kan trafikkere denne gata, men biltrafikk tillates ikke gjennomkjøring av hensyn til bomiljøet. Deler av denne gaten er ferdig utbygget.
Vismargata og Rostockgata er to tverrgatene mellom Trelastgata og Dronning Eufemiasgate som begge åpnet høsten 2012.

Vismagata mellom Trelastgata og Dronning Eufemiasgate åpnet høsten 2012.

Omtrent slik vil Rostockgata se ut når den er ferdig. Den er lagt tilrette for myke trafikanter.
BROER
Statens Vegvesen bygget Nordenga Bro og Nylandsbrua i perioden 2010-2015. Bjørvika Infrastruktur har ansvaret for bygging av alle andre broer i Bjørvika. Akrobaten bro, som er for myke trafikanter over jernbanelinjene åpnet i 2011. I 2020 åpnet Odas Bro mellom Munchmuseet og Operaen for publikum. Broen over Akerselva i Operagata har stått ferdig siden 2017. En bro over vannspeilet fra Middealderparken til Kongsbakken bygges om noen år.

Odas bro ble løftet på plass i september 2016.
Nordenga Bro (Østre tangent)
Den nye Nordenga bro (foto til høyre) tar omtrent halvparten av biltrafikken over sporområdet og åpnet i august 2011. Trafikken fra øst og syd via Sørenga til indre by kan forsette direkte over Østre tangent uten å belaste Dronning Eufemias gate. Østre tangent skaper dessuten en ny kontakt over sporområdet for både biler, syklister og fotgjengere. Dette er en direkte forbindelse til Ring 1 som først og fremst betjener områdene nord- og vestover i sentrum.
Nylandsbruas sydlige del ble ført ned til Dronning Eufemias gate i 2014 etter at Bispelokket ble fjernet. Dette er hovedforbindelsen fra sentrum og indre by øst til Havnelagerkrysset og Festningstunnelen. Nylandsbruas feltinndeling er endret fra fire til to bilfelt og to kollektivfelt, slik at kollektivtrafikken prioriteres og den totale biltrafikkkapasiteten over Oslo S ikke økes. Dette er primært en forbindelse til østre deler av indre by og områdene nordover langs Akerselva.

Bjørvika Utvikling AS
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo
Følg oss
Eiere

