

Den 500 meter lange Akerselvallmenningen strekker seg fra sporområdet på Oslo S, forbi Operaen og Munchmuseet helt ned til Sukkerbiten.
Utbyggingsperiode: Oppstart i 2013. Akerselva nord ferdig i 2015.
Resten av Akerselva sør mot Munchmuseet forventes ferdigstilt i 2020 og ved Sukkerbiten rundt 2022.

AKERSELVALLMENNINGEN er 500 meter lang og ferdigstilles år for år i takt med bebyggelsen rundt. Midtre del mellom Operaen og det nye Munchmuseet ble beplante varen 2019, og har nedtrapping til vannet på en side og rekonstruert kaikant fra 1800-tallet på den andre. Sørligste del av denne allmenningen ferdigstilles i takt med Munchmuseet på nyåret og øvrig bebyggelse. Foto tatt sommeren 2019.

Vannfallet i Akerselvallmenningen. Operaen og Dronning Eufemias gate kan sees i bakgrunnen (høsten 2015).
Intervju med daglig leder Geir Lynnebakken i forbindelse med at fossefallet ble slått på øverst i Akerselvallmenningen i april 2015.
Historiske Akerselva
Allmenningen er av stor betydning som historiefortellende element, og derfor viktig for Osloborgernes identitet. Historien spenner fra byens opprinnelse, via industri- og havneutvikling til vår tids moderne byutvikling med den nye operaen som nærmeste nabo. Elveløpets avgrensning slik det har vært i de siste 100 år fremstår fortsatt tydelig, men er tilført trebrygger og skråplan, samt vegetasjon og sitteflater som inviterer til aktiv bruk og opphold langs vannet. Elva blir et samlende element i det nye byområde og bidrar til den nye bydelens identitet. Byrommet varieres i dimensjoner, i nivåer og i lokal romlighet. Her møtes kontorfolket med båtfolket, og storbyshopperen med fiskeren. Samtidig er allmenningen en naturlig rute for fotgjengere mellom havnepromenaden og kollektivknutepunktet Oslo S.
Elva mer synlig
Mye av elva har ligget i kulvert siden 1950-tallet, og denne delen er nå tilbake. Akerselva er synlig helt opp til sporområdet på Oslo S. Akerselvallmenningen strekker seg 500 meter fra sporområdet og trelastgata og helt ut til Sukkerbiten, Munchmuseet og Museumsutstikkeren.

Første del av Akerselvaallmenningen åpnet i nord mot sporområdet på Oslo S i 2014/15. Foto tatt sommeren 2015.
Harde flater med innslag av trær gir allmenningen et grønt preg, og trær innerst som delvis sleper greiner ned i vannet kan gi assosiasjoner til Akerselvas forløp høyere oppe. Allmenningens vestre elvebredd får en mer parkmessig opparbeidelse, mens østre bredd utvikles med harde flater for å ivareta behovet for uteliv og rekreasjon langs elva. Muligheter for å legge til med småbåter ivaretas, slik at også mindre båter kan legge til brygger som er lave nok for ilandstigning.

Akerselvallmenningen nord med Vaaghals restaurant i bakgrunnen.

Broen i Operagata over Akerselva ble bygget i 2013. Det var da mulig å se konturene av den nye Akerselvallmenningen som har blitt etablert under og mellom veibruene i Operagata og Dronning Eufemiasgate. Opparbeidelse av Akerselva fra Trelastgata og sydover startet i 2014 og er nå åpnet for publikum.
For at allmenningen også skal fremstå som spennende og attraktiv når det er mørkt, skapes et spennende samspill av lys og skygge ved hjelp av lysprosjektører montert på slanke master. Prosjektørene rettes slik at de danner ovale lysflekker i et mønster på de steinbelagte overflater og på trebryggene, uten å skape helt mørklagte områder i noen deler av ferdselsområdene.

Illustrasjon: Langs Akerselva mellom Dronning Eufemiasgate og Operagata (copyright: SLA).

Nedre løp av Akerselva før bygging av allmenningen hadde startet i mai 2013.
Last ned byromsprogrammet for Akerselvallmenningen. Se vedlegg.
Alle foto: Vibeke Hermanrud ©Bjørvika Utvikling

Bjørvika Utvikling AS
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo
Følg oss
Eiere

