

Utbyggingsperiode: Oppstart i 2009. Akrobaten bro åpnet 2011. Stasjonsallmenning Nord var ferdig i 2013.
Uterommene i sørlige del av Stasjonsallmenningen ned mot fjorden åpnet i 2020.

Foto av nedre del av Stasjonsallmenningen tatt i august 2020. (Copyright: Bjørvika Utvikling/SLA. Dronefoto: Erik Krafft)

FOTO av Stasjonsallmenningen tatt i august 2020 (Foto: Bjørvika Utvikling/SLA, Erik Krafft)

ILLUSTRASJON av Stasjonsallmenningen sett ovenfra. Utsnitt fra 3D-modellen for Bjørvika og Oslo S-området. https://www.bjorvikautvikling.no/3d-modell/
Stasjonsallmenningen er det sentrale byrommet i Bispevika. Stasjonsallmenningen og broen Akrobaten er det fotgjengerdominerte bindeleddet over jernbanens sporområde og knytter eksisterende byområder sammen med Bjørvika og sjøfronten. Her blir det byliv og aktivitet både over døgnet og gjennom året. Og det tilrettelegges både for opphold i byrommet og et tett samvirke mellom byrom og tilgrensende bebyggelse.
Byggherre: Bjørvika Infrastruktur
Landskapsarkitekt: SLA
Entreprenør: Skaaret Landskap AS

Foto av Stasjonsallmenningen og vannkunsten i Bispevika tatt med drone i august 2020. (Copyright: Bjørvika Utvikling/SLA. Dronefoto: Erik Krafft)

Akrobaten bro går over jernbaneskinnene ved Oslo Stil Barcode og Bjørvika (foto februar 2019)

Bildene over ble tatt i løpet av noen dager i mai 2020 (foto: Vibeke Hermanrud, Bjørvika Utvikling)

Fonteneanlegget med 36 dyser kan programmeres på forskjellige måter – med farger, rekkefølge, høyde på vannspruten og kombinert med musikk. Nå er det et et enkelt vårprogram satt på. Foto: Siri Anne Mørk/Bjørvika Infrastruktur, 6.4.2020

Stasjonsallmenningen med Akrobaten i bakgrunnen (2015).
Bjørvika Infrastruktur har ambisjon om å skape en klar og sammenhengende identitet for den nye bydelen. Stasjonsallmenningen vil få en stor identitetsmessig betydning for Oslo. Tilknytningen til jernbanen, som er et levende sted med mange mennesker i bevegelse til og fra ulike destinasjoner, gjør Stasjonsallmenningen til et strøk der mange vil ferdes. At Stasjonsallmenningen vil bli attraktiv skyldes også de forskjellige funksjonene de omkringliggende bygningene vil få.
Intensjonen er at «gulvet» i Stasjonsallmenningen får et belegg og en terrengutforming med «bevegelse» i og at vannet og beplantningen tilfører rommet ekstra dimensjoner. Allmenningens forløp markeres tvers over Dronning Eufemias gate ved hjelp av vegetasjonsbruk, belegg på fortau og refuger langs trikketraseen, og ved en tydelig markering i kjørebanen. Allmenningen markeres ubrutt tvers over Operagata.
Fra syd stiger terrenget først svakt, og deretter brattere nord for Dronning Eufemias gate. For å gjøre forbindelsen opp til broa tilgjengelig for alle er det lagt en slak rampe inn i terrenget, som slynger seg opp med en stigning tilpasset rullestolsbrukere og barnevogntrillere. Samtidig er det lagt inn snarveier med brattere ramper og små trappeløp for de som er spreke til bens. Det hele satt sammen til et enhetlig terreng med en oppadstigende bevegelse. For å tilrettelegge også for blinde og svaksynte skal anlegget suppleres med ledelinjer og markeringer slik handicap- og blindeforbundet ønsker.

I forbindelse med Rosa-sløyfe aksjonen ble Akrobaten lyssatt rosa i solidaritet med brystkreftrammede i oktober 2012.

Bilder fra åpningen av Stasjonsallmenningen 9. april 2011. I november 2011 fikk broen navnet «Akrobaten».
Les mer om allmenningen i byromsprogrammet.

Bjørvika Utvikling AS
Dronning Eufemias gate 16
0191 Oslo
Følg oss
Eiere

