FRA 0 TIL 100%
Hovedideen i Fjordbyplanen, som ble vedtatt ved årtusenskiftet, har vært å gjøre fjorden tilgjengelig for folk.
«Utbyggingen av Fjordbyen er drevet frem av et sterkt ønske om å skape attraktive fellesarealer og gode, levende byrom som er inkluderende og tilgjengelige for allmennheten. Det er prioritert å fremme gangarealer, havnepromenade, sykkelfelt og offentlig transport.» (s.3 Fjordbyen Oslo, PBE Oslo Kommune, 2018)
Vi trenger ikke å gå lenger tilbake enn 2004 – da var motorveien med Bispelokket knutepunktet i Bjørvika omkranset av containerhavner og havneskur. Byggingen av Operaen var akkurat kommet i gang, og Oslos befolkning hadde ikke hatt tilgang til fjorden på mange tiår.
Når hele Bjørvika er ferdig blir det en 2900 meter lang sammenhengende og tilgjengelig sjøfront. Etablering av havnepromenaden binder sammen de ulike delene av Bjørvikaområdet, og ferdigstilles samtidig som tilliggende bygninger. Havnepromenaden er fra 8 til 20 meter bred og tilrettelegges for varierte aktiviteter med mulighet for opphold, rekreasjon og et bredt publikumstilbud.
Første del av havnepromenaden langs Sørenga var ferdig i 2011, og havnepromenaden på Langkaia stod ferdig i 2013. Det var spenning knyttet til om folk ville knekke den mentale avstanden og faktisk finne veien fra byen bak jernbanesporene til Sørenga sjøbad før det ble åpnet i 2015. At Sørenga er blitt en stor suksess og blitt «alles» badeplass er det ikke lenger tvil om.
I Bjørvika gjøres det mye for å bedre tilgjengeligheten til sjøen med nedtrappinger mot fjorden og Akerselva, og bygging av badeplasser med muligheter for bading og vassing. Oslo Havn renset havnebassenget før utbyggingen startet. Renovasjonsetatens omfattende avløpssystem «Midgardsormen» fører forurenset vann fra Bjørvika, Akerselva og Oslo sentrum til et renseanlegg på Bekkelaget. Sammen bidrar dette til bedre vannkvalitet for Oslos innbyggere i Indre Oslofjord generelt, og i «Fjordbyen» spesielt. Dette har gjort vannet i Bjørvika friskt og attraktivt å bade i, noe som var utenkelig for bare 20 år siden.
Akerselvallmenningen har grøntanlegg med utallige sittemuligheter for soling og tilkomst til elva på begge sider. Mesteparten av parkanlegget langs elva har åpnet. Resten av havnepromenaden ved Akerselva, Bispevika og Grønlia ferdigstilles i takt med tilliggende bebyggelse og er planlagt i perioden 2020-2025.
VÆRET OG BRUKEN
Vær og vind er en viktig variabel i diskusjonene om utformingen av Bjørvika. For å tilrettelegge byrom må vi ta inn over oss at vi har flere årstider og at havna er et krevende sted værmessig. På varme og solrike dager trekker folk både ned til sjøen og inn i skyggen. I tillegg er det behov for ly og husrom de dagene sola ikke skinner.
Stillbilder (kilde NRK): Disse bildene viser sjøbadet på Sørenga fra en dag til den andre i juli 2019. En dag med sol og en dag uten. En dag med mye folk og en med ingen. Forskjellen er været og temperaturen.
Det er verdt å merke seg at reguleringsplanen for Bjørvika – Bispevika og Lohavn skiller mellom friområde i sjø (lys blå) og trafikkområde i sjø (mørk blå). I sistnevnte område skal båtanløp og nyttetrafikk på sjø ha sitt virke. Dette gjelder blant annet ved Festningsallmenningen/SALT og deler av Langkaia, rundt det nye Munchmuseet deler av Bjørvikautstikkeren/Sukkerbiten og langs den planlagte småbåthavnen på Sørengas østside.