Se intervju med Sjón:
(An interview with Sjón: The third author for Future Library, 2017 av Mind the Film)
1000 trær er plantet i Nordmarka, i framtidsskogen ved Frognerseteren i Oslo. Om 100 år, i 2114, skal trærne bli papir som tekstantologien skal trykkes på. Fram til da skal en forfatter i året bidra med en tekst som kun forfatteren kjenner. Innholdet i boksene er det knapt noen nålevende mennesker som vil kunne lese. Alle de 100 manuskriptene skal oppbevares i et spesielt utformet rom i de nye hovedbiblioteket som åpner i 2020 i Bjørvika i Oslo.
Sjón er den tredje forfatteren som bidrar til tekstsamlingen som utgjør Future Library. Kunstverket Future Library av den skotske kunstneren Katie Paterson, strekker seg over et tidsrom på 100 år. Den kanadiske forfatteren Margaret Atwood ble i 2015 den aller første til å bidra med et manuskript, året etter var det britiske David Mitchell som overleverte sin tekst i framtidsskogen.
Sjóns bok «Månestein» kommer også ut på norsk i disse dager på Orkana forlag.
I anledning overleveringen av manuskriptet til Future Library er han også invitert til Litteraturfestivalen på Lillehammer i dagene før.
PRAKTISK INFO:
Manuskriptoverlevering i framtidsskogen kl 11.30-13.00 fredag 2. juni.
Etter overleveringen møter vi Sjón i samtale med Rob Young på Deichmanske hovedbibliotek kl. 16.00.
Begge arrangementer er åpne og gratis for alle.
Bakgrunnsinformasjon finner du på Future Librarys prisvinnende nettside www.futurelibrary.no
Om årets forfatter sier kunstner Katie Paterson:
«Jeg er begeistret over at Sjón er den tredje forfatteren som bidrar til Framtidsbiblioteket. Han er en visjonær forfatter. Sjón skaper en verden i forvandling: de poetiske arbeidene hans vever sammen historie og myter, folklore, urgammel historiefortelling, det surrealistiske og det magiske, ved hjelp av et islandsk som tilhører både fortiden og samtiden. Han skriver dynamisk og melodisk, og som Framtidsbiblioteket fletter han sammen menneskene og naturen over lange tidsrom. I tillegg til å skrive dikt, romaner, skuespill, librettoer, sangtekster og barnebøker, samarbeider Sjón ofte med andre kunstnere og musikere, så jeg er svært glad for mulighetene bidraget hans vil tilføre dette skjulte biblioteket som vokser med trærne.»
Selv sier Sjón:
«Som en som utviklet sine kreative sanser i det laboratoriet som den surrealistiske gruppa Medúsa utgjorde i Reykjavik på 80-tallet, er jeg godt kjent med betydningen av spill i kulturen. Så da jeg hørte om Katie Patersons Framtidsbiblioteket så jeg med en gang de sterke spill-elementene i prosjektet. Et spill er en invitasjon til å spille mot eller med en viss gruppe mennesker, hvor man går med på visse regler som gjør det mulig for spillerne å bevege seg innenfor et definert område, i et definert tidsrom, med visse begrensninger og et løfte om nok frihet til å gjøre spillet til sitt eget. Men det sto også klart for meg at Framtidsbiblioteket skilte seg vesentlig fra ungdommens brettspill, som vi spilte i løpet av en kveld rundt skrivebordet til en venn – dette er et spill som spilles i den aller største skala. Likevel var det ikke før jeg ble invitert til å bidra til det – og med glede hadde sagt ja til å gjøre det – at jeg begynte å forstå hvor dyp denne utfordringen er. Som de beste spillene gjør Framtidsbiblioteket spilleren oppmerksom på de ferdighetene og manglene han eller hun tilfører spillerommet, og i dette tilfellet settes selve grunnlaget for alt en forfatter må forholde seg til på prøve: Er jeg en forfatter av min tid? Hvem skriver jeg for? Hvor mye betyr leserens reaksjon for meg? Hva gjør en tekst tidløs? Og for noen av oss reiser prosjektet det aller vanskeligste spørsmålet. Kommer det i framtiden til å være mennesker som forstår det språket jeg skriver på? Dette er et spill jeg med entusiasme og oppriktighet ser fram til å spille.»
Om SJÓN
Sjón er en islandsk forfatter født i 1962. Hans romanene The Blue Fox, The Whispering Muse, From the Mouth of the Whale og Moonstone: The Boy Who Never Was er oversatt til 35 ulike språk. Han har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser inkludert Nordisk Råds litteraturpris for The Blue Fox og har også blitt kortlistet til den internasjonale IMPAC Dublin Literary Award og til The Independent Foreign Fiction Prize. Hans siste bok Moonstone: The Boy Who Never Was vant den islandske litteraturprisen. Han største litterære arbeid til nå er triologien CoDex 1962 som ble publisert i sin endelige form i 2016. Sjón har utgitt ni diktsamlinger, skrevet fire opera librettoer og sangtekster for ulike kunstnere. Han ble Oscar-nominert i 2001 for sangtekstene i filmen Dancer In The Dark. Sjón er president i den Islandske PEN. Han bor på Island med sin kone mezzo-sopran Ágerdur Júníusdóttir, og deres to barn.
sjon.siberia.is