Sjøbadet slepes sakte og forsiktig inn Oslofjorden i tre omganger fra Fredrikstad til Bjørvika der det forankres. Natt til lørdag 29.aug. ankom første del av det flytende sjøbadet etter en 16 timers ferd på en blikkstille fjord.
01:20 min timelaps av sjøbadets 16 timers ferd fra Fredrikstad fredag 29.8. (kl. 07:40), inn Oslofjorden og med ankomst Bjørvika rundt midnatt (embedded fra Youtube).
Åpner for publikum sommeren 2015
Sjøbadet som skal forankres ytterst på Sørengautstikkeren blir en flytende park på rundt fem dekar og er en forlengelse av parken på land ytterst på Sørenga. Det 190 meter lange sjøbadet vil tilby besøkende et 50 meter langt åpent svømmebasseng med åtte baner, et 200 m2 stort sjøbad med universell utforming, rekreasjonsområde med sitteplasser og trapper ned mot sjøen, og fantastisk utsikt ut mot Hovedøya og Oslofjorden og inn mot Operaen, Akershus festing og resten av byen. Før det åpnes for for publikum neste sommer skal entreprenørene legge tredekke på overflaten og montere sitteplasser og annet utstyr.
Illustrasjon av sjøbadet ytterst på Sørengautstikkeren.
21. juli ble slusene forsiktig åpnet og den tørrlagte dokken på Fredrikstad Mekaniske Verksted fylt med vann. Tusenvis av tonn med betong og armering flyter godt takket være et to meter tykt lag med isopor og nøye beregninger av oppdrift og ballast.
Den tørrlagte dokken fylles med vann 21. juli 2014 (foto: Matt Willis-Jones)
Som i resten av Bjørvikautbyggingen legges det stor vekt på å ta vare på miljøet. Det benyttes flyveaske i betongen, resirkulert stål, miljøimpregnert furu og isoporen har også gunstige tall i forhold til CO2-utslipp.
For intervju og ytterligere informasjon, og befaring på sjøbadet når det er forankret, ta kontakt med Geir Lynnebakken, (mob. 90507385/Geir.Lynnebakken@bjorvikainfrastru
Slepebåten Boa Sund før avreise fra Fredrikstad 28. aug. 2014 (foto: Frank Lønberg)
FAKTA OM SJØBADET:
Ytre mål: ca 5.000 m2 (190 m lang, ca 28 m bred)
Konstruksjonens areal: 3.115 m2
Høyde: 2,3 til 2,6 meter
Total vekt: 4650 tonn (tilsvarer ca. 3100 personbiler)
Løpemeter armering i konstruksjonen: ca 370 km (2 ganger t/r Fredrikstad-Oslo)
Antall knuter som binder armeringen: ca. 1,5 million knuter
XPS isopor: ca. 5800 m3 (levert med 65 trailerlass)
Byggherre: Bjørvika Infrastruktur AS
Arkitekt: Aas Jacobsen, LPO og Arkitekt Kristine Jensens Tegnestue
Entreprenør: AF-gruppen
Kontraktssum: 60 MNOK.